Ghid – Observare si eficientizare flux de aer prin carcasa

Acest articol are rolul de a va furniza cateva idei pentru ca eficientiza fluxul de aer din carcasa. Stiu ca titlul e “pompos” insa metoda de “observare” dupa cum o sa vedeti este mai putin “stiintifica” (dupa cum probabil v-ati obisnuit).

Din “practica” am observat ca o amplasare si reglare corespunzatoare a ventilatoarelor poate determina atat o racire mai eficienta cat si un zgomot mai redus. O sa va prezint in cele ce urmeaza cateva metode pe care le-am folosit ca sa obtin un flux de aer mai eficient.

Etapa pregatitoare:

  • Primul pas este inspectarea sistemului de racire actual: intra suficient aer in carcasa, iese suficient aer in carcasa, cat de cald este aerul care iese din carcasa, exista fire care obstructioneaza fluxul de aer, ventilatoarele sunt pozitionate necorespunzator, etc. Monitorizati temepraturile cu SpeedFan de exemplu, pentru a putea observa diferentele de temperatura dupa ce faceti modificari.
  • Al doilea pas este sa curatati praful si sa organizati cablurile in asa fel incat sa nu incurce trecerea aerului (vezi ghidul de cable sleeving).
  • In al treilea rand este bine sa stabiliti o zona prin care aerul rece intra prin carcasa, si o alta zona prin care sa fie evacuat aerul cald. Preferabil zona prin care sa fie absorbit aerul rece sa fie in partea de jos a carcasei si zona de evacuare a aerului cald in partea superioara (avantajul este ca aerul cald tinde sa se ridice, si acest lucru poate creea un “curent natural” de aer). Uitati un exemplu de flux de aer:
    flux
  • Pentru evacuarea aerului din carcasa sunt mai eficiente ventilatoarele mai rapide, in timp ce pentru introducerea aerului in carcasa nu e neaparata nevoie de ventilatoare (se creeaza oricum o diferenta de presiune din cauza ventilatoarelor care scot aerul) sau daca e nevoie acestea e bine sa nu fie prea rapide (sau reduse la ~1000 rot/min, vezi articolul dedicat).
  • Pozitionarea ventilatoarelor este iarasi importanta. Este posibil ca locul stabilit de producatorul carcasei pentru ventilatorul suplimentar sa nu fie cel mai bun, deci trebuie incercate mai multe variante (vezi articol despre pozitionarea “personalizata” a ventilatoarelor).

Observarea si “dirijarea” fluxului de aer:

  • Pentru a urmari curentii de aer din carcasa va recomand sa folositi o “sursa de fum”, de exemplu “betisoare parfumate” sau o tigara; astfel veti putea urmari circulatia aerului. Atentie la scrum.
  • Montarea ventilatoarelor si reglarea vitezelor acestora (daca este cazul) dar si crearea de “bariere” (din carton, plastic..etc) in asa fel incat sa nu se creeze zone de turbulenta (in care aerul este “amestecat” in loc sa fie circulat);
    ”Zonele de turbulenta” pot fi “corectate” prin reducerea turatiilor unui ventilator sau prin adaugarea unei “bariere” de carton sau alt material, care sa directioneze curentul de aer spre urmatorul ventilator sau “iesirea” din carcasa.
    Uitati de exemplu o “bariera” pe care am realizat-o cateva straturi de burete izolator pentru geamuri, pentru a opri trecerea aerului printre capacul carcasei si placa video:
    bariere
  • Reluati pasii de mai sus urmarind si programele de monitorizare hardware pana cand sunteti multumiti de rezultate;

In concluzie:

Nu conteaza cate ventilatoare are o carcasa sau cat de rapide sunt, ci conteaza modul in care acestea sunt amplasate si “reglate”. Stiu ca m-am grabit, insa sa revin cu completari daca considerati ca este nevoie.

Articole Similare

6 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.