Meniu Închide

Tipologiile cumpărătorilor de gadget-uri

Fiindu-mi solicitate frecvent sfaturi pentru achiziția de electronice, pot spune că am observat de-a lungul timpului patru tipologii de cumpărători de gadget-uri și componente IT&C. Unii care își cunosc nevoile și alții care nu și le cunosc, unii care sunt dispuși să cheltuie mai mult decât este nevoie iar alții care vor să cheltuie cât mai puțin.

gadgets

Cumpărătorul chibzuit. Este genul de cumpărător care își cunoaște nevoile, se documentează din timp și își alocă un buget potrivit nevoilor sale. Nu este zgârcit însă nici nu aruncă banii pe fereastră. Am întâlnit astfel de cumpărători când a venit vorba de cumpărături pentru mediul profesional, birouri.

Cumpărătorul de performanță. Este genul de cumpărător care vrea în permanență să dețină gadget-uri de top pentru a beneficia de performanțe mari. În general tinde să își exagereze cerințele și cheltuie de multe ori mai mult decât ar fi nevoie. Am întâlnit astfel de cumpărători mai ales în rândul gamerilor.

Cumpărătorul de brand. Este vorba despre cei care fac pasiune pentru produsele unui brand, sau care își cumpără anumite gadget-uri (de multe ori scumpe) pentru a fi cool sau pentru a se asocia cu un anumit statut social. Cred că mulți dintre cei care cumpără produse Apple pot fi cu ușurință incluși în această categorie.

Cumpărătorul de chilipiruri. Este cel care caută promoții sau cel mai mic preț din piață, este dispus să cumpere de la un magazin obscur și își asumă riscuri în privința garanției/service-ului. De cele mai multe ori pune accent pe un preț cât mai mic în defavoarea calității produselor sau a serviciilor.

Ca o observație, cred că tipologiile pure sunt destul de rar întâlnite. De multe ori am discutat cu unii cumpărători ce ar fi putut fi încadrați în două sau chiar trei tipologii. Cu toate astea, întotdeauna era o tipologie dominantă, care se manifesta mai puternic.

foto via Nathan

5 Comments

  1. happyday

    Sunt convins ca sunt cumparatori in cazul carora tipologiile se intrepatrund. Dar mai sunt si altele, necuprinse in articol.

    Spre exemplu, imi amintesc de un fenomen destul de raspandit in mediul rural in perioada aparitiei telefoanelor mobile. Alea erau niste “gadget-uri” cat BCA-ul, grele de trebuia sa le tii bine cu ambele maini si aveau niste incarcatoare imense pe care trebuia sa le transporti cu basculanta. In fine, ideea e ca multi bastinasi de prin sate aruncate peste dealuri si-au achizitionat noile telefoane. Problema era ca, la vremea respectiva, companiile de telefonie nu prea ofereau semnal in afara zonelor urbane. Asa ca flacaii nostri bateau kilometri intregi cu caramida-n brate ca sa se cocoate in pomul din varful dealului in speranta agatarii unei brize de semnal ce le permitea utilizarea “gadget-ului”. Totul doar pentru a-si transmite, printre paraituri si pocnituri, mesajele de dragoste nebuna : “fa Marie, hai la discoteca”. Bineinteles, Maria era vecina de peste gard, insa nimic nu se compara cu savoarea unei conversatii purtate cu noul “gheget”.
    Cred ca asta e tipologia cumparatorului cretin. Si, din pacate, e destul de des intalnita. In stare pura. 🙂

  2. Rares

    Cumparatorii de Apple sunt cei mai tari, isi fac rate ca sa isi cumpere iphone sau macuri. Majoritatea celor care au votat sunt cumparatori rationali, sigur ca da.. 🙂

  3. Alexandru Ionut

    Eu sunt chibzuit. Mi-ar placea sa am tot ce e nou, si chiar daca situatia financiara imi permite, nu as da 700 euro pe un rahat de iPhone, sau 1000 si ceva pe o panarama de laptop Apple :D.

    N-as da niciodata bani pe ceva ce nu imi trebuie sau pe care sa nu-l folosesc la capacitate maxima. Sunt mii de persoane care isi cumpara iPhone, Samsung S2,3.. etc care tin telefonul doar pentru a vorbi la el. Pe bune? Deci atat de .. In fine. Pentru multi e doar mandria de a avea asa ceva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *